Wat doet een ICT-beheerder precies?

Wat doet een ICT-beheerder precies?
Bij Drie-O kun je terecht voor zakelijk ICT-beheer. Maar wat houdt dat in? Pieter Faber is al meer dan 16 jaar verantwoordelijk voor netwerkbeheer bij Drie-O. Precies de juiste persoon om die vraag bij neer te leggen.

 

Echte netwerkoplossingen voorzien
Werken voor Drie-O geeft een netwerkbeheerder de kans om klanten van echte oplossingen te voorzien. Pieter: “Als je voor een grotere organisatie werkt, dan wordt je heel snel virtual of security engineer. Hier komen alle aspecten van mijn vak aan bod. Van overleggen met de klant tot het inrichten van firewalls en het oplossen van storingen.”

 

Regulier gepland netwerk-onderhoud (preventief beheer)
Bij het doornemen van de week van Pieter komen we twee dagen standaard netwerk-onderhoud tegen. Op maandag en donderdag. Regulier gepland onderhoud (preventief beheer) is gemiddeld eens in de drie maanden nodig. Klanten krijgen de kans om vragen te stellen, updates worden gedraaid, er wordt overlegd en Pieter loopt hardware en back-ups na.


Uitbreidingen voor het cloudplatform
De dinsdag stond in het teken van de toekomst. Op kantoor in Sint-Oedenrode werd met collega’s overlegd welke uitbreidingen er voor het cloudplatform van Drie-O nodig zijn. Naast de toekomst was er natuurlijk ook aandacht voor klanten. Tussen de bedrijven door zorgde Pieter voor onderhoud aan verschillende virtuele servers.


Nieuwe Hyper-V host in het datacenter
Woensdag is een papadag. Waardoor de vrijdag als werkdag overbleef. Die werd met een noise cancelling koptelefoon op doorgebracht in het datacenter. Pieter: “Je zou zeggen dat je na zoveel jaar went aan de herrie. Maar dat is niet zo. Met mijn koptelefoon op, heb ik in het datacenter in alle rust een nieuwe Hyper-V host opgehangen. Die configureren en testen we op kantoor, maar hij moet natuurlijk ook een keer geïnstalleerd worden. Dat was vrijdag.”


Fileserver updaten en datamigratie van de mailserver
Buiten dagelijkse werkzaamheden om, werkt Pieter soms ook in de avonduren, meestal vanuit huis. “Ik ga niet een heel bedrijf stilleggen om de fileserver te updaten. Dat doe ik als iedereen thuis is. Hetzelfde geldt voor datamigratie van een mailserver. Als ik dat in een live omgeving uitvoer, dan gaat het meestal meer dan 24 uur kosten. Dat gaat beter in het weekeind. Ik compenseer natuurlijk wel alles netjes. De extra uren die ik ’s avonds nodig heb, haal ik later wel een keer in als een vrije middag.”