De Brugmans groep

De Brugmans groep, Power BI

De Brugmans Groep, kwaliteitsvloeren sinds 1968 

De Brugmans Groep is dé specialist in dekvloeren en stoffering voor nieuwbouw-, verbouw- en renovatieprojecten. Vloeren, in iedere mate van complexiteit, hebben voor Brugmans geen geheimen meer. Al sinds 1968 werkt men voor hoofdaannemers en opdrachtgevers als partner als het gaat om het aanbieden en realiseren van dekvloeren, stoffering en raamdecoraties. Samen stemmen zij de logistieke organisatie en productiesnelheid af op de wensen van haar opdrachtgevers. 

Brugmans is ISO 9001, ISO 14001, SCL én VCA-gecertificeerd. Veiligheid, gezondheid en duurzaamheid staan bij Brugmans al jarenlang hoog in het vaandel. Voor hun klanten, leveranciers én eigen mensen. Maatschappelijk verantwoord ondernemen is voor Brugmans niets nieuws: het zit in hun DNA. Kortom, je vloer laten leggen door Brugmans Groep is de garantie voor een kwaliteitsvloer. 

Probleemstelling: 

Meer inzicht in trends rondom de primaire activiteiten en deelprocessen verkrijgen.  

De vraag:

Realiseer voor ons dashboards op basis van Power BI waardoor wij meer inzicht krijgen in onze offerte- en ordertrajecten. Daarnaast willen wij graag meer financieel inzicht m.b.t.  de ontwikkeling van omzet en winst voor holding- en werkmaatschappijen. 

“Onze belangrijkste winst is dat de cijfers meer zijn gaan leven bij de leidinggevenden.”

De oplossing met Power BI:

Op basis van onze gestandaardiseerde werkwijze hebben wij voor Brugmans commerciële en financiële overzichten gemaakt.  

We zijn gestart met het koppelen met de databronnen uit het Gilde ERP systeem van Brugmans. Vervolgens zijn we op basis van de vraagstelling van Brugmans de gegevens gaan verwerken en modelleren. Hierbij hebben de gegevens uit de databases van de diverse holdings en werkmaatschappijen samengevoegd waardoor hierop ook dwarsdoorsnedes kunnen worden gemaakt. 

De modellen dienden als basis voor de dashboards die wij hebben gerealiseerd.  Met deze dashboards kan Brugmans diverse analyses maken zoals bijvoorbeeld: 

  • Offerte aanvragen in een specifieke periode en/of per segment:
    • Aantallen; 
    • Aantal offertes dat op tijd is verstuurd (kwaliteit meten en hierop sturen);
    • Groei van de aantallen t.o.v. andere periode. 
  • Opdrachten in een specifieke periode, per klant, per segment en/of per kostenplaats:
    • Aantallen; 
    • Bedragen;
    • Aantal opdrachten en bijbehorende bedragen voor nieuwe klanten; 
    • Vervallen opdrachten.
  • Omzet in een specifieke periode, per holding / werkmaatschappij, per segment, per klant, per locatie en/of per kostenplaats
    • Omzet bedragen (rekening houdend met intercompany omzet); 
    • Omzetgroei vergeleken met andere periodes, zoals bijvoorbeeld de vorige maand of kwartaal, dezelfde maand of kwartaal in het vorige jaar.
  • Resultaten in een specifieke periode, per holding / werkmaatschappij, per segment, per klant, per locatie en/of per kostenplaats:
    • Directe kosten / indirecte kosten (rekening houdend met intercompany kosten); 
    • Bruto- en nettowinst; 
    • Winstgroei vergeleken met andere periodes;

De Power BI rapportages zijn in op locatie bij Brugmans gerealiseerd waarbij in directe afstemming met de key-users werd vastgesteld of deze aan de eisen en wensen voldeden en deze de juiste informatie bevatten. 

Naast de realisatie van dashboards hebben we ook gezorgd voor een solide architectuur die de juiste bronnen (zowel on-premise als in de cloud) op een veilige manier ververst, waarbij Power BI Apps is ingericht om de rapportages aan de benodigde gebruikers beschikbaar te stellen. 

Wat heeft het opgeleverd? 

Jorlan van Alphen, directeur: “Voor een deel zijn wij nog aan het optimaliseren in Power BI. Onze belangrijkste winst is dat de cijfers meer zijn gaan leven bij de leidinggevenden. Daarnaast is er veel winst ontstaan in het verder kijken dan de cijfers. De vervolgvragen die de cijfers brengen zijn voor een deel ook weer snel toegankelijk en inzichtelijk geworden.”