Hobij

HOBIJ en Drie-O: samen werken aan een moderne werkplek en datagedreven besluitvorming

Interview met Sven Vonk, IT-manager HOBIJ

HOBIJ is een internationaal uitzendbureau voor de logistiek, (food) industrie en techniek. Vanuit hun hoofdkantoor in Veghel, vestigingen in Oost-Europa en inhouse-vestigingen bij klanten zetten ze meer dan 3.000 flexwerkers uit alle delen van Europa in bij bedrijven in Nederland.

Met een groeiend aantal vestigingen en medewerkers in het buitenland en steeds meer flexwerkers en inhouse recruiters bij klanten, werd het IT-beheer steeds lastiger. Want hoe maak je informatie goed en veilig beschikbaar via de cloud? En hoe installeer en onderhoud je laptops voor al die collega’s op afstand? Drie-O begon als leverancier van hun serveromgeving en ontwikkelde zich tot IT-partner die meedenkt, ondersteunt en advies geeft.

Aan een half woord genoeg

“Samenwerken aan een toekomstbestendige, moderne werkplek’

IT-manager Sven Vonk vertelt over de samenwerking: “Samen richten we ons IT-beheer goed in. En we bepalen waar we naartoe willen, welke marktontwikkelingen op ons af komen, wat er op dit moment speelt en wat onze IT-wensen zijn voor nu en in de toekomst. Drie-O helpt ons om daar zo goed, veilig en gebruiksvriendelijk mogelijk naartoe te werken. Met praktische ondersteuning, maar ook met advies over cyberrisico’s, preventief beheer, updates en dergelijke.”

Vooral de flexibiliteit en de korte lijntjes vindt Sven erg fijn: “Als er iets is, kunnen we elkaar snel vinden. Ook ’s avonds of in het weekend in geval van nood. Vanaf dag één is Drie-O zeer betrokken bij onze IT-afdeling. Ze kennen ons door en door en weten precies hoe we onze IT kunnen verbeteren en verder ontwikkelen. Ze hebben aan een half woord genoeg en afspraak is afspraak. Zo weet iedereen waar hij aan toe is.

Klokuren uitzendpersoneel: van handmatig invoeren naar importeren

“Flinke tijdwinst en sneller uitbetalen doordat uren nu in één keer geïmporteerd kunnen worden”

Het invoeren van alle gewerkte uren van het uitzendpersoneel was lastig. Elke klant had zijn eigen systeem en leverde de uren op zijn eigen manier aan. Daarom wilde HOBIJ een tool om alle uren snel en op eenduidige wijze in hun ERP-systeem te krijgen. Drie-O bouwde een converter voor HOBIJ die alle urenoverzichten omzet naar een csv-bestand voor import. Het importeren en uitbetalen van de gewerkte uren gaat nu veel sneller,  makkelijker en met minder fouten.

Mobile device management: laptops makkelijker beheer

“Laptops installeren en updaten gebeurt nu bijna ‘next-finish’ automatisch via Microsoft Intune”

Om het beheer en onderhoud van alle hardware – op kantoor én op externe locaties – makkelijker en sneller te doen, zocht HOBIJ naar een slimme manier om in één keer nieuwe updates, software en toepassingen uit te rollen of per medewerker toe te wijzen. Drie-O richtte Microsoft Intune voor ze in. Daarmee kunnen ze direct zien of alle laptops zijn bijgewerkt, waar ze zijn, wie ze gebruikt en hoe ze presteren.

Sven: “Vroeger deed Drie-O alle installaties en updates handmatig. Nu krijg ik de nieuwe laptops nog in de verpakking en kan ik ze met Microsoft Intune zelf bijna ‘next-finish’ automatisch installeren en uitleveren. Ook het onderhoud doe ik nu op afstand. Updates of gewijzigde instellingen? Ik zet ze klaar in Intune en voer ze direct uit op alle apparaten. Dit gaat zo soepel dat de collega’s in het buitenland er niet veel van merken.

De moderne werkplek

“Randvoorwaarden en plan voor een soepele overstap naar de cloud”

Sven: “Wij willen volledig overgaan naar de cloud, onder andere door Office 365 beschikbaar te maken voor iedereen. Drie-O helpt ons nu de randvoorwaarden creëren en een plan maken met de stappen om de moderne werkplek in te richten.

Power BI: inzichten en besluitvorming op basis van steeds meer data

“Het praat makkelijker vanuit één werkelijkheid”

De laatste jaren doet HOBIJ heel veel met Power BI. Dankzij fraaie dashboards heeft HOBIJ nu echt datagedreven inzicht in de bedrijfsprestaties, niet alleen financieel maar voor de hele operatie. De Power BI dashboards worden ook gebruikt voor evaluaties met klanten. Zo kun je direct zien in welke mate doelstellingen zijn behaald. Sven: “Het praat makkelijker vanuit één werkelijkheid. Met de visuele dashboards in Power BI weten we zeker dat we over hetzelfde praten. En het staat veel professioneler om te laten zien dat er data achter zit, geen aannames of inschattingen.”

“Wat we allemaal kunnen laten zien in Power BI? Steeds meer!” zegt Sven enthousiast. “Zoveel mogelijk aspecten van onze core business verwerken we in Power BI: aantal uren, leegloop, verzuim, ziekte, marges per klant. Maar ook andere aspecten zoals aantal auto’s, bezetting van huizen, baten en lasten van huisvesting, verblijfsduur per collega, per medewerker, per klant. Al die inzichten maken ons nieuwsgierig, dus we willen de dashboards nog verder ontwikkelen en steeds dieper inzoomen. Bijvoorbeeld in de gevolgen van nieuwe wet- of regelgeving. En hoe marktontwikkelingen onze business beïnvloeden.”

“Al die inzichten maken ons nieuwsgierig naar wat we nog meer kunnen doen met Power BI”

Weten wat jouw bedrijf met Power BI kan doen?

Download de whitepaper hieronder. 

Download whitepaper:
Power BI voor het MKB

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Whitepaper-power-bi
Whitepaper-power-bi

Download whitepaper:
Power BI voor het MKB

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.